maandag 27 april 2020

Ready for take-off?



Toen ik in een winkel naar wenskaarten zocht, kwam ik de kaart tegen die hierboven staat. Ready for take-off?, dacht ik direct. Zonder de kaart nodig te hebben, kocht ik hem toch. Omdat hij symbool staat voor een start, een reis, een avontuur.
Sinds een aantal jaren fotografeer ik. Vooral buiten, tijdens een wandeling door de natuur. Macrofotografie vind ik erg leuk om te doen: kleine dingen groots vastleggen. Details. Niet het grote verhaal van een landschap. Maar slechts één onderdeel. De natuur heeft mijn aandacht, mijn verwondering. Ik kom er tot rust en kan er opladen. Onderweg zie ik van alles. Vogels en andere dieren. Mooie bloemen en planten in heel verschillende kleuren. Maar ik heb ook aandacht voor wat niet heel is. Gerafeld. Gebroken. Ook alledaagse dingen in en rond het huis inspireren mij. Zo kan iets kleins uitgroeien tot iets groots.

Als ik aan het fotograferen ben, staat de tijd stil en vergeet ik wat er om mij heen gebeurt. Dan fladderen er vaak allerlei gedachten door mijn hoofd. Geef ik woorden aan wat ik zie. Vormt zich een woord, een zin, een dichtregel. Zing ik een lied. Soms is er ook alleen maar een zucht van geluk en verwondering. Kijk ik rond of er nog meer is wat zo prachtig is en wat ik vast kan leggen. Nog onderweg of weer thuis schrijf ik die woorden op en werk het uit. Zo ontstaat er een gedicht of een fotoverhaal. Over wat me opvalt, wat me bezighoudt, wat me raakt, waar het me aan doet denken. Dit kunnen mooie, vreugdevolle dingen zijn en ook vragen, onzekerheden. Ook aan de vragen wil ik woorden geven. Vragen van mezelf en van de mensen om mij heen. Niet direct een antwoord zoeken, al kom ik daar soms wel uit.

Op een avond, al kijkend naar weer een serie gemaakte foto’s, besef ik dat ik hiermee aan de slag wil. Niet alleen de foto’s laten zien die ik maak, maar ook het verhaal er achter. Vertellen wat mij raakt. Waar ik aan moest denken toen ik het zag. Mijn verwondering delen. De Schepper eren. En zo is deze website ontstaan. Omdat ik mijn fotoverhalen en gedichten niet voor mijzelf wil houden, maar wil delen. Wie weet herken je je erin. Of helpt het je op een andere manier naar iets te kijken. Bemoedigt het je of bezorgt het je een glimlach.

Wanneer ik een fotoverhaal schrijf, heb ik vaak al wel een idee wat ik er in wil verwerken, maar het verhaal komt pas écht tot stand als ik ga typen. Tijdens het schrijven ben ik vaak verbaasd over de inzichten die ik opdoe. En zo zie ik deze website ook: het is niet kant-en-klaar, maar hopelijk steeds in ontwikkeling. Door weer nieuwe foto’s te maken, fotoverhalen en gedichten te schrijven en hier te plaatsen. Het is de start van een reis, een avontuur.

Ready for take-off? Ik wel! En jij? Lees en kijk je mee?

1 opmerking:

  1. Jij fotografeert dus ook en ik doe dit ook al heel lang buiten het schrijven want beiden is nu eenmaal altijd mijn passie geweest van jongs af aan. En menige fotografie zet ik om in een mooie slide- diashow met een mooie relax muziekje wat ik mag gebruiken op mijn Youtube kanaal met de zelfde naam die ik hier gebruik want waarom een verzonnen naam nemen. Ik ben wie ik ben en wil zijn en elke dag is ook een reis en kom zo ook op een bestemming waar ik mij weer op mijn gemak kan voelen. En ook ik geniet van elk klein moment van wat ik zie en voel van wat ik dan ziet. En soms reis ik ik in het mooie blogland waar ik mooie gedachten met reizen aan treft zoals nu bij jou.

    BeantwoordenVerwijderen

Wil je reageren? Leuk! Laat hier een reactie achter of stuur een email naar: doordeogenvanjeanet@gmail.com