zaterdag 20 februari 2021

Bevroren woorden

Mijn woorden lijken bevroren

er borrelt even niets op

het lijkt wel winter in mijn hoofd

niet dat het stil is

maar er lijkt niets te komen

alsof alles stil staat

zoals het water van de zee stil staat

als het hard gevroren heeft

 

golven, die anders af en aan rollen,

zijn tot stilstand gekomen

geen geluid van de branding

geen eb en vloed, zo lijkt het

maar ijsschotsen

wat zit er onder?

Nog een grotere berg ijs?

Of stroomt er nog (relatief) warm water onder?

 

Ik ging er veel op uit

in de afgelopen weken

beweging en buitenlucht is toch goed voor je?

Foto’s maakte ik genoeg

toen het gesneeuwd had

toen het gevroren had

het was wel mooi

maar het deed me niet zoveel, zo leek het

ik genoot wel

maar toch ook weer niet

alsof niet alles binnen kwam

alsof er een rem op zat

 

ik leefde mijn leven

aan de buitenkant ging alles door

werk, hobby’s

sociale contacten,

allemaal voor zover mogelijk,

geluiden en reuring genoeg

het was wel mooi

maar het deed me niet zoveel, zo leek het

alsof er een rem op zat

 

van binnen leek het wel wat op de bevroren zee

ergens liep ik vast

moet ik daar wat mee? Kan ik daar wat mee?

Soms zocht ik afleiding

vaak trok ik me terug

wat zit er onder die ijsschotsen?

Nog een grotere berg ijs?

Of stroomt er nog iets, diep van binnen?

 

Deze week gingen we van winter naar lente

ijs en sneeuw smelten langzaam

hier en daar ligt nog een restant

temperaturen stijgen

de zon wint aan kracht

de wind waait uit een andere hoek

narcissen en krokussen komen boven, komen in bloei

 

en ineens merkte ik: ik leef weer

dat ijs in mijn hoofd

dat bevroren gevoel

die bevroren woorden

er komt beweging in

het smelt langzaam

het water stroomt weer

heel voorzichtig, bijna aarzelend

 

ja er zijn nog restanten

maar het begin is er

het zal vast nog wel eens weer gaan vriezen

maar dat zie ik dan wel

ik hoor vogels fluiten

ik zie bloemen hun kop boven de grond steken

ik merk leven

in de natuur en bij mijzelf

en het mooie is: ik hoefde en kon er niets aan doen

het werd gegeven

 

kom maar lente

kom maar zon

kom maar golven

kom maar bloemen

kom maar bloei

kom maar leven
















2 opmerkingen:

  1. Via huisvlijt linkparty bij jou nu eens terecht gekomen en je had zoals ingezien ook mooie woorden meegenomen. Met ook mooie fotografie daarbij. Graag gezien en ook de groetjes van mij hierbij.

    BeantwoordenVerwijderen

Wil je reageren? Leuk! Laat hier een reactie achter of stuur een email naar: doordeogenvanjeanet@gmail.com