zaterdag 24 december 2022

Vrede

Vrede

Wie kent een god zo goed en vol ontferming?

Waar vindt de mens meer vrede en bescherming?

Uit: Psalm 18: 6 De Nieuwe Psalmberijming


Misschien vind je het ouderwets, maar ik heb wat met de psalmen. Niet alle melodieën spreken me aan, en ook niet alle woorden. Maar heel veel ook wél. Ik vind er herkenning in. In hoe ik van blijdschap naar verdriet naar God loven kan gaan. In hoe moeilijk het leven soms kan zijn. Dat er hoop is. Regelmatig worden er prachtige eigenschappen van God in benoemd. En als we dan eens uit een hertaling zingen, kunnen de woorden maar zo nog dieper, nog aansprekender bij mij binnenkomen. 

Laatst zongen we tijdens een kerkdienst Psalm 18 uit de Nieuwe Psalmberijming. Daar stonden onder andere bovenstaande woorden in. Het gaat over vrede en bescherming. Wat is vrede? Het kan een toestand zijn waarin geen oorlog heerst. Dat kan klinken als een wapenstilstand, of als een ‘nou ja, vooruit, zand erover’. Maar vrede kan ook zoiets betekenen als rust, harmonie, kalmte.

Heel vaak probeer ik de vrede in mezelf te zoeken. Door te zeggen dat ik niet bang hoef zijn of me niet hoef laten meeslepen door mijn gedachten. Vaak probeer ik die vrede ook bij anderen te vinden. Als ik even afleiding zoek, of wat aanspraak. Of ik zoek het in de omstandigheden. Als ik zorg dat ik voldoende slaap, als ik genoeg geld heb, en vul maar in. Bij wie of wat zoek jij vrede?

In deze psalm staat het heel duidelijk: waar vindt de mens meer vrede en bescherming? Het is bij God dat vrede te vinden is. We hoeven het niet in onszelf zoeken. We hoeven niet afhankelijk zijn van anderen. We hoeven het niet af laten hangen van onze omstandigheden. Want dat gaat ons niet helpen. Niet blijvend helpen. Want die bronnen raken een keer uitgeput. Je kunt teleurgesteld worden. In jezelf, in de ander. En dan word je misschien boos, of verdrietig, of je weet niet waar je het dan wél vinden kunt.

Kerst is een tijd van vrede. ‘Vrede op aarde’ zingen we vaak. Jaja, maar als je dat nu eens niet zo ervaart? En ook al zou jij in vrede leven, kijk dan maar eens om je heen in de wereld. Hoeveel oorlogen zijn er vandaag? Hoeveel mensen zijn op de vlucht, worden uitgebuit? Al heb je ruzie met jezelf, lig je in de knoop met een ander, is voor je gevoel de hele wereld tegen je. Mijn broer, mijn zus, ik wil tegen je zeggen: geef de moed niet op. Er is hoop, er ligt vrede voor je klaar. God geeft die vrede. Vrede voor de wereld, vrede voor u en jou persoonlijk. We horen het regelmatig: “Genade en vrede zij u, van God onze Vader door Christus Jezus, onze Heer”. Dat is het ‘geheim’ dat overal bekend mag worden: vrede van God, door Jezus. Wat een wonder, wat een redding, wat een Redder. Jezus is de Koning van de vrede. Een koning regeert, heeft macht. Koning Jezus regeert en heeft macht. Hij heeft macht over jouw onmacht, je onvrede, je ruzie, je in de knoop liggen, je verdriet, je ‘waar is vrede?’.

Ja, Hij werd geboren als een klein kind. Maar ook toen was Hij al de Vredekoning. En Zijn rijk zal geen einde hebben. Aan de vrede komt geen einde. Ook niet als je toch weer in een woordenwisseling belandt, misschien juist wel deze Kerst. Ook niet als je haat voelt, of wrok, of boosheid. Ook niet als je teleurgesteld wordt dat hij… dat zij… dat jijzelf… . Ook niet als de strijd doorgaat. Strijd in de wereld, strijd in jezelf.

Vrede: rust, harmonie, kalmte, dat het goed is tussen jou en God. Die vrede is alleen bij God te vinden. Niet pas met Kerst, maar alle dagen. Ik schreef al: ik vind herkenning in de psalmen. In hoe moeilijk het leven soms kan zijn. Maar ook in hoe we naar God mogen kijken en dan, met Zijn hulp, mogen zien wat Hij doet. De psalmdichters leefden voordat Jezus op aarde kwam. Wij weten nog veel meer dan zij. Wij weten dat God door Jezus de vrede heeft gebracht. Geloven wij dat ook? Ik wens je vandaag en elke dag de vrede en bescherming van onze machtige God toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je reageren? Leuk! Laat hier een reactie achter of stuur een email naar: doordeogenvanjeanet@gmail.com