zaterdag 31 juli 2021

Bemoedigen

Ik wil je bemoedigen, maar ben zo vaak laat met een kaartje. Ik bid een keer voor je, maar daarna vergeet ik het weer. En soms, soms voelt als een te gemakkelijke oplossing om te zeggen: ‘God is erbij’. Dan heb ik maar gemakkelijk praten. Dan lijkt het alsof ik niets hoef te doen en jij wel voldoende hebt aan die tekst. Dan durf ik het kaartje niet te sturen, want misschien kun je wel helemaal niets met die woorden.

Terwijl ik daar wat over nadacht, was dit lied op de radio: God will make a way. En in mijn hoofd klonk de Nederlandse tekst: God wijst mij een weg / als ik zelf geen uitkomst zie / Hij geeft elke dag / nieuwe liefde, nieuwe kracht / al moet ik door de wildernis / Hij leidt mij.

Alsof God mijn gedachten wist - en dat weet Hij! - klonk dit lied op de radio. Ik ervoer het als een bemoediging én als een aansporing. Als een bemoediging: IK ben erbij, als je zelf geen uitkomst ziet. IK geef elke dag nieuwe liefde, nieuwe kracht. Al moet je door de wildernis, IK leid jou. Tegelijk is het ook een aansporing: laten we elkaar blijven vertellen dat God erbij is, laten we elkaar blijven bemoedigen. Al breekt het ons soms bij de handen af, al verzuimen we een kaartje / mailtje / appje te sturen, al vergeten we te bidden. Laat ons dat niet tegenhouden. En al lijkt het dat er niets gebeurt als we bidden, laten we blijven volhouden. De duivel wil maar al te graag dat we op eigen kracht leven, zonder God. Maar betrek Hem in je leven, bij alle omstandigheden.

Wordt dan alles gemakkelijker? Is je ziekte dan genezen? Zijn die stemmen in je hoofd dan opeens verdwenen? Heb je dan geen schulden meer? Nee, dat gebeurt lang niet altijd. Moet je dan altijd maar sterk zijn? Nee, je mag huilen, je mag vragen, je mag je hart uitstorten. Bij iemand die je vertrouwt, bij mij, en nog veel meer bij Hem. God leidt je er doorheen, soms langs wegen die geen mens bedenkt.

Ook het lied Same God zit de laatste weken in mijn hoofd. Hier kun je het beluisteren. Of je bang bent, je schaamt, bij God wegrent, tranen of vragen hebt: God is Dezelfde en Hij is er altijd voor je en houdt altijd en evenveel van je. 

En dat wens ik je toe: dat je, al is het door tranen heen, gedragen mag worden door Zijn Vaderarmen. Dat je, al is het door tekortkomingen heen, mag getuigen van Hem.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je reageren? Leuk! Laat hier een reactie achter of stuur een email naar: doordeogenvanjeanet@gmail.com