maandag 29 november 2021

Maand met kleur

Welkom in dit blog. Ik had in mijn hoofd om wat foto’s te plaatsen. Toen ik door de foto’s van november scrolde, vielen mij de kleuren op. Kleuren die er nog in de natuur te zien zijn, kleuren die ik binnen heb toegepast… de titel ‘Maand met kleur’ was daarmee snel gevonden.

“De maand november is de meest grauwe maand van het jaar” heb ik wel eens gehoord. Deze foto’s laten zien dat het ook anders kan. En we hoeven ons humeur, onze stemming niet van het weer af te laten hangen, maar toch doen we het vaak wel. En een zonnetje is voor de meeste mensen aangenamer dan een grijze lucht. Ik weet het: het is niet altijd alleen maar kleur, er zijn heus ook grijze wolken. Letterlijk en soms ook figuurlijk. En juist als er een grijze dag of grijze periode is geweest, is het zo mooi als we weer kleuren zien en ook kúnnen zien.

 

Ik moet denken aan het liedje ‘Hoor jij de vogels nog fluiten’. Dat begint zo:

Hoor jij de vogels nog fluiten?

Zie jij de boog nog in de wolken staan?

Of zit je hoofd zo volgestopt

Waardoor je onbereikbaar wordt

en de zegeningen steeds aan jou voorbij gaan?

 

Als ik eens zo’n “grijze dag” heb, zet ik dit lied wel eens op. Als herinnering dat ik los mag laten en verder mag kijken.

 

Dus richt je ogen naar boven.

Ook als de last je zicht vertroebeld heeft.

Want het blijft een zekerheid

dat God je hele leven leidt

o en dat te weten is wat echte rust geeft.

 

Hier kun je het lied helemaal luisteren.

 

Deze periode van soms grauwe wolken en van regen, van naar binnen keren, van nieuwe maatregelen tegen de pandemie: ze kunnen ons neerdrukken en zó in beslag nemen, dat we andere dingen uit het oog verliezen. Andere dingen, andere mensen raken uit beeld.

Ik hoop dat je, misschien wel mee door dit blog, de vogels weer hoort fluiten. Want ze fluiten echt nog, zelfs in november. Maar hoort u, hoor jij het ook? En de kleuren van het leven, ze zijn er nog, óók in november. Maar ziet u, zie jij het ook? 





nog wat heide gepoot op een kaal plekje in de tuin




materialen uit de tuin voor een bloemstukje in de kerk




advent is van start, de eerste kaars brandt en de kalender hangt




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je reageren? Leuk! Laat hier een reactie achter of stuur een email naar: doordeogenvanjeanet@gmail.com