zaterdag 6 november 2021

Een andere kijk

Soms kun je een andere kijk op dingen krijgen. Of dat nu gaat over dierenwelzijn, over de huizen die binnenkort bij jou in de wijk gebouwd worden, of over vliegreizen. Over thuiswerken, over digitalisering, of over de inrichting van je tuin. Ook op mensen kun je een andere kijk krijgen. Hij is veel aardiger dan je dacht, zij blijkt interessante hobby’s te hebben, dat kind heeft ook heel creatieve kanten.


Een andere kijk krijgen kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld omdat je met iemand in gesprek ben geraakt, of een documentaire hebt gezien. Je hebt afstand genomen en kijkt er nu anders tegenaan. Of je kwam juist dichterbij en nu is je blik en je mening heel anders. 

Je beeld veranderen

Door een ontmoeting, een gesprek kan je (denk)beeld veranderen. Niet dat het eerst niet goed was, of zelfs fout. Nee, je krijgt een soort tweede mening / opvatting / zienswijze. Die andere kijk is vaak heel verrassend en waardevol. Het verrijkt jou, het verrijkt de ander. Je blik kan vernauwd zijn, zonder dat je het in de gaten hebt. Door die andere kijk komt er meer ruimte. Kan er begrip komen en mildheid. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar luisteren en in gesprek gaan kan altijd. Je kunt van mening veranderen, of juist bij je standpunt blijven. Je hoeft een ander niet af te wijzen, ook niet als je het niet met elkaar eens bent. Ik hoop dat we naar elkaar blijven luisteren, en elkaar blijven zien, horen en verstaan. 

 

Je kunt door een roze bril kijken of alles zwart-wit zien. Je kunt nieuwsgierig en onbevangen de wereld in kijken, zoals een kind dat ook kan. Of je kunt wantrouwend kijken, bedacht op gevaar. Hoe kijk jij de wereld in? Hoe kijk jij naar anderen, naar jezelf? En als je gelooft: hoe beïnvloedt Gods kijk op de wereld, jouw blik? 

"Ik kijk anders de wereld in"

Sinds een paar dagen kijk ik anders de wereld in. Nee, ik ben niet van mening veranderd over iets groots of iets kleins. Ik ben niet onbevangener of wantrouwender geworden. 

Ik kijk nu letterlijk door een andere bril. Een ander montuur, een andere sterkte. Een andere kijk, hopelijk nog net zo open als altijd. Misschien een iets ander beeld. Een ander beeld als jij naar mij kijkt, een ander beeld als ik naar jou kijk en naar de wereld om me heen. Ik kijk anders de wereld in, heb een een andere kijk op dingen. En tegelijk is veel hetzelfde gebleven. Ik kijk uit naar de toekomst, mij verwonderend over de schepping en alles wat daar rondloopt, groeit en bloeit. Ik kijk uit naar mooie ontmoetingen en gesprekken. Ik kijk uit naar mijn Schepper en wil leren alles van Hem te verwachten. Hij laat en leert ons kijken met Zijn ogen. Als dat geen mooi vooruitzicht is!


Zien?


En hoe ziet dat er nu uit? Zo dus: 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wil je reageren? Leuk! Laat hier een reactie achter of stuur een email naar: doordeogenvanjeanet@gmail.com